Corona

EN ÆREKÆR KLASSIKER

Midt i den danske designguldalder tegnede Poul M. Volther Corona stolen. Det var i begyndelsen af 1960’erne, hvor stolen med de futuristiske undertoner blev præsenteret på møbelmessen i Bella Centeret i København. Men stolen, der sidenhen skulle vise sig at blive et stykke ærekært dansk design, var ikke en umiddelbar succes ved dens første møde med det kræsne designpublikum.

Pressemeddelelse DK Press release Uk Billeder high res Billeder low res

Meningerne om Corona-stolen har dog fået en anden ordklang siden messen i 1960’erne og findes i dag i mange, både danske og internationale hjem, såvel som stilige hotellobbyer, virksomheder og kulturelle bygninger.  Endvidere har stolen været en hyppig gæstestjerne i indtil flere film såsom thrilleren Carnal Knowledge fra 1971 med Jack Nicholson, den populære tv-serie Mad Men samt den danske serie Forbrydelsen.

En solformørkelse gav inspiration

Da Poul M. Volther og Erik Jørgensen var ved at færdiggøre de sidste detaljer på stolen med det nye stålstel, så de en solformørkelse over Mexico, der blev vist på tv. En betagende såkaldt corona omkransede solen og månen, og i det øjeblik blev de enige om, at stolen, som snart skulle blive en storartet succes, skulle bære navnet Corona.

Erik Jørgensen så noget unikt i Corona-stolens flotte formsprog og detaljer. Designet er let, men har samtidig en skulpturel tyngde, der efterlader et stort indtryk. Det er et møbel, der med sine snart 60 år har opnået status som et designikon, som fortsat har høj popularitet hos både garvede designentusiaster og lige så hos den stilbevidste yngre generation.

”Corona stolen er stadig moderne i dag til trods for den blev designet i 1960’erne. Den afspejler ikke specifikt den periode, hvori den blev designet, hvilket er grunden til den har fået klassikerstatus, den vil altid være relevant” forklarer Niels Jørgensen, Direktør, Erik Jørgensen Møbelfabrik.

Det startede med et træstel

Corona findes i dag i tre forskellige udgaver; Corona Classic, Corona og Corona Spectrum. Den første version af Corona-stolen, Corona Classic, blev designet med et træstel, dette blev dog skiftet til et stel i matforkromet stål, da Poul M. Volther præsenterede stolen sammen med Erik Jørgensen Møbelfabrik i 1964. Sidenhen blev stolen præsenteret under navnet Corona Spectrum, der er den seneste version i Corona familien. Med Spectrum kan aluminiumstellet laves i indtil flere forskellige farver, der gør hver stol helt unik.

Siddekomforten er i højsædet

De fire afrundede ellipseformede sæde- og rygskaller er monteret på et smukt organisk stel som fremstår både transparent og helstøbt. Afstanden mellem rygelementerne giver den siddende mulighed for at variere sin siddeposition ved at hvile armene mellem de forskellige rygskaller.

Lær mere om Corona

Corona